woensdag 27 februari 2019

Op weg naar FameLab!

Hoi, ik ben Laura, promovendus (PhD student) biochemie aan de RUG en één van de 13 deelnemers aan FameLab Groningen 2019. In deze blog kun je meelezen en meeleven hoe ik me daarop voorbereid.

Wat is FameLab? 

FameLab is een wedstrijd voor jonge wetenschappers om hun bèta-onderwerp uit te leggen voor algemeen publiek. In 3 minuten en zonder PowerPoint! Op donderdag 28 maart is de regionale voorronde in Groningen, in mei de nationale finale en in juni de internationale finale van 31 landen.

Waarom doe ik mee? 

Tijdens mijn onderzoek heb ik gemerkt dat ik het erg leuk vind om te presenteren en dingen uit te leggen. Maar met mijn onderwerp is dat nog niet zo makkelijk! Ik werk met microscopen en doe ingewikkelde berekeningen, iets waar mensen zich niet makkelijk iets bij voor kunnen stellen. Het lijkt me een super leuke uitdaging om de techniek die ik gebruik aan 'gewone' mensen uit te leggen. Dat ze zoiets hebben van "Ha, nu snap ik het!" En zich, samen met mij, verwonderen over wat de wetenschap allemaal al kan, en hoe belangrijk dat is voor het onderzoek naar een ziekte zoals - in mijn geval - Parkinson. En dat alles in 3 minuten, ha!

Wat doe ik? 

Ik doe onderzoek naar een specifiek eiwit dat hyperactief is in Parkinson patiënten en dat in paartjes voorkomt. Ik werk aan een techniek om die paar-vorming te meten in de microscoop. Dat is nuttig, omdat we dan medicijnen kunnen testen die die paartjes opbreken en daarmee de activiteit weer op normaal niveau kunnen brengen. Ik vind het fascinerend om op zo'n klein niveau met de natuur bezig te zijn. Cellen zitten zo complex in elkaar, daar valt nog heel veel aan te ontdekken!

In de komende posts kun lezen over mijn voorbereidingen voor FameLab, de workshops en natuurlijk de FameLab avond zelf. Zou het avontuur nog verder gaan na 28 maart? We zullen zien!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Stralen op FameLab

Stralen op FameLab | Foto Science LinX Ha, dat was leuk! Afgelopen donderdag 28 maart deed ik mee aan FameLab, de communicatiewedstrijd ...